Gennem de seneste få år, er batteri- og lade teknologien udviklet voldsomt, og især rækkevidde og opladnings-hastighed forbedres for hver ny model, der kommer på markedet. Det ses bl.a. i den nye Audi e-tron, der på trods af sin størrelse, har en rækkevidde på op til 429 km. Disse teknologiske kvantespring er godt nyt for forbrugerne, men samtidig er den ekstreme udvikling med til at gøre en fx kun 3 år gammel bil teknologisk forældet, hvilket medfører et større forholdsmæssigt værditab end på andre biler.
Har du købt bilen, skal du derfor ikke kun afskrive på en højere værdi i form af prisen inkl. moms og afgift, men også en større afskrivning i procent, hvilket potentielt kan gøre køb af elbil til en kostbar fornøjelse.
Ved leasing af en elbil, vil afskrivning ske på nettoværdien uden moms og afgift, så i kroner og ører slipper du billigere end ved køb. Da bilen netop står uden moms og afgift, vil den også nemmere kunne sælges i udlandet, og dette større marked er med til at reducere den procentvise afskrivning. Hele regnestykket peger derfor mod leasing, især for de specielt teknologifølsomme elbiler.